FRED gaat regelmatig op bezoek bij ondernemers!

Bekijk hier de bezoekjes!

Gamification: wat is het en wat kan ik er mee in mijn bedrijf?

Ik kwam een term tegen die ik niet kende: gamification. Blijkt het een super interessant concept te zijn voor onder andere bedrijfsvoering. Lees hieronder meer.

Het begon allemaal toen ik meer begon te lezen over hoogbegaafdheid bij kinderen. Tegen welke problemen lopen ze aan en welke oplossingen zijn er mogelijk? Het blijkt dat hoogbegaafde kinderen andere leer- en werkstrategieën hebben die ze zich vaak zelf hebben aangeleerd. Eén van de problemen waar ze dan tegenaan lopen is dat hun manier van leren totaal niet past in de ‘normale’ schoolse manier van leren. Met vaak als gevolg dat ze afzakken qua niveau of zelfs thuis komen te zitten omdat er totaal geen motivatie meer opgebracht kan worden. Nu is één van de manieren om dergelijke kinderen gemotiveerd te houden/krijgen: gamification.

Wat is gamification?
Wikipedia verstaat er het volgende onder: onder gamificatie verstaat men het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext (zoals navigatie-apps, sociale media en in wetenschappelijk onderzoek) om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen. Het woord ‘gamificatie’ vind ik er niet uitzien dus houd ik het bij ‘gamification’. Simpel gezegd komt gamification erop neer dat iemand bij zijn/haar bezigheden een spelelement inbrengt. Daardoor wordt bijvoorbeeld de betrokkenheid bij wat hij/zij doet positief beïnvloed.

Toepassingen van gamification
Een voorbeeld dat Wikipedia noemt, is: een experiment in Stockholm waarbij traptreden bekleed zijn met pianotoetsen die geluiden voortbrengen als mensen erop lopen. Zo kunnen zij zelf ‘composities’ maken. Het idee hierachter is dat mensen dan vaker de trap nemen in plaats van de roltrap. Ga eens naar Youtube en voer daar de volgende woorden in: “Stockholm stairs piano”. Je zult niet geloven wat je ziet, mensen die de trap op en neer gaan om geluiden voort te brengen. Jonge stelletjes die samen op en neer staan te springen. Jonge kinderen die lopen te stralen omdat hun beweging geluid voortbrengt. Het is echt te grappig. En het doel wordt bereikt. Zo’n 66% meer mensen gebruiken de trap in plaats van de roltrap. Heel bijzonder.

Een ander mooi voorbeeld vind ik de websites waar kinderen extra kunnen oefenen voor schoolwerkjes. Afhankelijk van het aantal goede antwoorden krijgen ze dan een soort digitale munten die dan vervolgens gebruikt kunnen worden om te schenken aan bijvoorbeeld Unicef. Die digitale munten worden dan omgezet in echte euro’s. De kinderen worden zo gestimuleerd om te oefenen en krijgen een beloning in de vorm van munten die ze aan een goed doel kunnen geven. En dat werkt.

Mogelijke toepassingen van gamification in mijn bedrijf
Als je voorbeelden zoekt van gamification op de werkvloer dan zie je natuurlijk de mogelijkheid van 2 verkoopteams die allebei punten kunnen verdienen en zo een competitie kunnen starten. Maar ook in HR zijn er verschillende toepassingsmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen geven van punten aan collega’s die jij bijzonder waardeert. Als iedereen dat kan doen en er worden bonussen aan het totale aantal punten gerelateerd dan zou het best wel eens zo kunnen zijn dat iemand een hogere bonus krijgt dan in de situatie waarin de bonus enkel en alleen wordt toegekend door de direct leidinggevende. Het wordt dan ook wat geobjectiveerd. Ook helpdesktoepassingen kom je regelmatig tegen als voorbeeld. Vaak hebben de medewerkers daar te maken met geïrriteerde klanten. Voorwaar, niet direct de meest inspirerende omgeving om te werken. Maar door spelelementen toe te voegen en er – mede daardoor – voor te zorgen dat jouw mensen daar goed in hun vel zitten kun je enorme positieve resultaten behalen op bijvoorbeeld klanttevredenheid. En natuurlijk medewerkerstevredenheid. Het is echt de moeite waard om hier eens over na te denken.

Maarrrr…
Gevoelsmatig zal iedereen wel accepteren dat een vorm van onderlinge competitie op de werkvloer tot betere resultaten zal leiden. En net als voor de ‘vastgelopen’ hoogbegaafde kinderen biedt het ook mogelijkheden om de werkzaamheden van je medewerkers leuker te maken. Echter en daar zie je ook vele waarschuwingen voor op het internet, het is heel makkelijk om de verkeerde insteek te gebruiken en juist het tegenovergestelde resultaat te bereiken. Je zult er van tevoren wel goed over na moeten denken wat je doel is. Ook de precieze manier hoe je het wilt uitvoeren en de mogelijke beren op de weg moet je goed overwegen. Laat staan hoe je dit wilt introduceren in jouw organisatie aangezien je altijd wel een paar mensen zult hebben die in alles vooral de zure kant willen zien.

Daarop zal ik later nog eens terugkomen. Een stuk over de do’s en don’ts bij gamification.

Nieuwsbrief

Meer informatie?

Ik word altijd heel goed geholpen door FACET! Bent u benieuwd naar wat FACET voor u kan betekenen? Vul vrijblijvend het contactformulier in en één van hun medewerkers neemt zo spoedig als mogelijk contact met u op.

Contact opnemen