FRED gaat regelmatig op bezoek bij ondernemers!

Bekijk hier de bezoekjes!

Hoe kunnen je medewerkers jouw bedrijf helpen met social media?

“Maar hoe doe jij dat dan binnen jouw bedrijf en met je medewerkers? Hoe pak je die social media in hemelsnaam aan?” Enigszins vertwijfeld stelde Robert me die vragen. Hieronder meer over mijn antwoord.

In den beginne
Ik begon met te vertellen. Wij zijn nu alweer een aantal jaar actief op social media en dan vooral Facebook en LinkedIn. Dat zijn de social media die wij het beste bij ons bedrijf vinden passen. Sowieso moet jij daar ook een keuze in maken trouwens. Welke media vind jij het beste bij jouw doelgroep passen. En over doelgroep gesproken, zorg dat je een social mediaplan hebt. Toen wij begonnen, deden we eigenlijk maar wat, maar toen we positieve feedback kregen, besloten we het toch wat serieuzer aan te pakken

Een social mediaplan
In zo’n plan komen logische punten aan de orde zoals:

  • Wat wil je bereiken met de gekozen social media?
  • Welke doelgroep wil je bereiken?
  • Hoeveel mag het kosten? In geld maar ook tijd.
  • Wil je dat mensen kunnen reageren?
  • Waar ga je de media mee vullen? Wat wordt de inhoud?
  • Hoe ga je de resultaten meten?
  • Wie gaat het bijhouden?
  • Enzovoort

Natuurlijk kun je zelf bedenken wat in zo’n plan zou moeten komen te staan maar ik ben liever lui dan moe. Als je googelt op ‘social media plan’ kom je vele voorbeelden tegen. Het grote voordeel van zo’n plan vind ik altijd dat je gedwongen wordt om je gedachten te ordenen en de kans dat je een belangrijk punt mist, is ook veel kleiner.

Logo’tjes op site, in mail en op facturen
Zoals gezegd deden we in het begin maar wat. Het bleek echter dat onze klanten ons al vrij snel konden vinden. Dat kwam met name doordat we toevallig de logo’tjes van Facebook en LinkedIn op de site en in mailtjes opnamen. Zelfs op de facturen namen we die logo’s bij de adresgegevens op. Niet echt een bewuste keuze maar we vonden het wel leuk staan. Daardoor wisten klanten echter wel onze Facebookpagina en LinkedInaccount te vinden. Opeens kregen we ook regelmatig de vraag waarom we niet reageerden op de vragen die via die media gesteld werden. Helemaal niet aan gedacht maar ja, als niemand verantwoordelijk is, is de kans dat het misgaat ook groot. Dus toch maar iemand – Amanda - een aantal uur per week gegeven om die pagina’s bij te houden. En toen ging het helemaal los.

Amanda gaat aan de slag
Amanda pakte dit heel voortvarend op. Ze reageerde – nog steeds trouwens – heel snel op reacties op die pagina’s en zorgde zelf ook voor nieuwe inhoud. Eigenlijk geen echt bijzondere stukjes maar meer wat ons in het bedrijf bezighoudt. Stukjes die ik trouwens zelf nooit gepubliceerd zou hebben omdat ik dacht dat het totaal niet interessant gevonden zou worden door klanten. Gelukkig maar dat ik in het begin helemaal geen tijd besteedde aan social media want dat zou het echt niet zo goed gelopen zijn zoals het in werkelijkheid gegaan is.

Wat blijkt, klanten zitten echt niet te wachten op hoogdravende-innovatieve-nieuw-nieuw-nieuw-stukjes. Welnee joh, ze vinden het gewoon leuk om te weten wat er gaande is binnen je bedrijf. Bedenk hierbij dat jouw klanten het fijn vinden als het goed met hun leverancier gaat. Later heb ik de verklaring wel eens gelezen dat dat de klant bevestigt in hun keuze. En dat is belangrijk voor een mens.

De wet van de grote getallen
Pas echt los ging het bij ons toen Amanda aan medewerkers vroeg om de Facebook- & LinkedInberichtjes te ‘liken’. Delen is nog beter natuurlijk. Hier komt de wet van de grote getallen om de hoek kijken. Een voorbeeld: stel je werkt met 20 mensen in een bedrijf. Stel dat iedere medewerker 500 contacten heeft op Facebook en LinkedIn samen. Dat is overigens een hele lage schatting. Als iedereen dat bericht ‘liket’ dan heb je het dus al over 20 X 500 = 10.000 mensen die het bericht van je bedrijf kunnen lezen. En als de inhoud ook nog eens interessant en laagdrempelig is en 100 van die 10.000 mensen het ook liken dan heb je het dus al over 10.000 + 50.000 = 60.000 mensen enzovoort. Met 2 X 2 klikjes heb je dan een bereik van 60.000 mensen, bizar toch?

Natuurlijk zal niet iedere medewerker ieder bericht ‘liken’ maar als je het niet vraagt, is de kans helemaal klein dat het gedaan wordt.

Dus samenvattend, maak een plan en zorg dat je iemand de social media laat bijhouden. Combineer dat met je medewerkers en je kunt mooie resultaten bereiken. Oh ja, zoek wel een ‘echte Amanda’ met gevoel voor de media en heel veel enthousiasme want eerlijk is eerlijk, zij heeft bij ons echt het verschil gemaakt.

Nieuwsbrief

Meer informatie?

Ik word altijd heel goed geholpen door FACET! Bent u benieuwd naar wat FACET voor u kan betekenen? Vul vrijblijvend het contactformulier in en één van hun medewerkers neemt zo spoedig als mogelijk contact met u op.

Contact opnemen