FRED gaat regelmatig op bezoek bij ondernemers!

Bekijk hier de bezoekjes!

Positieve psychologie: focus op het goede in plaats van op het zwakke!

Tijdens mijn zoektocht naar interessante en bruikbare concepten voor mijn bedrijf kwam ik de term ‘positieve psychologie’ tegen. Zeker ook bruikbaar voor jou!

In het begin van het jaar had ik een goed voornemen om me weer meer te verdiepen in managementliteratuur. Ik stond wat dat betreft al een paar jaar stil en merkte dat ik dat bijhouden toch wel erg miste. Geen seconde spijt van gehad. Heerlijk om de hersenspinsels van anderen te lezen en zelf de vertaling te maken naar mijn eigen situatie. Zo kwam ik laatst de term ‘positieve psychologie’ tegen. Superinteressant en zeer bruikbaar. Ook voor jou!

Trouwens, dat stoppen-met-roken-voornemen is nog(?) niet gelukt hoewel er zeer binnenkort wel een serieuze poging aan zit te komen, denk ik.

Positieve psychologie: wat is het?
Persoonlijk vind ik de term ‘positieve psychologie’ een beetje suffig overkomen. Net alsof een student die onder grote tijdsdruk zijn scriptie moet afmaken even snel een titel moet bedenken. Maar aan de andere kant dekt het de lading wel weer heel erg goed. In grote lijnen komt ‘positieve psychologie’ erop neer dat het beter is om je te richten op de goede eigenschappen dan op de zwakke eigenschappen van mensen. Het is als het ware een aanvulling op de traditionele psychologie die zich met name richt op het oplossen van problemen. De grondleggers zijn Martin Seligman en Mihaly Csikszentmihalyi en het is een betrekkelijk recente stroming binnen de psychologie. Een uitstekend boek over dit onderwerp is: Positieve psychologie – de toepassingen van Fredrike Bannink. Op TED.com kun je, als je zoekt op ‘Martin Seligman’, de grote man zelf zien uitleggen wat het allemaal inhoudt. Kijk wel uit als je naar TED.com surft want je zult bedolven worden onder ongelofelijk inspirerende presentaties en kom daar maar weer eens los van.

Waarom vooral op de goede eigenschappen focussen?
Even voor de goede orde: ‘positieve psychologie’ houdt zich niet alleen bezig met goede eigenschappen van mensen. En ja, er zal nog steeds aandacht besteed moeten worden aan de minder sterke eigenschappen. Maar, het is voor iedereen leuker als met name zijn of haar goede eigenschappen worden aangesproken. Niet alleen leuker maar ook beter voor bijvoorbeeld de productiviteit, de sfeer, het ziekteverzuim enzovoort. En denk ook eens aan de verblijfsduur van mensen die het naar hun zin hebben bij een organisatie. Zullen zij snel of minder snel vertrekken als ze het naar hun zin hebben bij jou?

Hoe focus je dan op de goede eigenschappen?
Het komt er vooral op neer dat je tijdens je communicatie met anderen een positieve invalshoek gebruikt. Dus in plaats van te vragen: “Wat is er misgegaan bij dat gesprek?” vraag je: “Wat is er goed gegaan bij dat gesprek?”. In plaats van “Waarom is die klant zo boos?” vraag je “Waar is de klant blij mee?”. Enzovoort. Betekent dit dan dat je nooit meer over de zwakke punten mag praten? Nee natuurlijk niet. Echter, in veel organisaties wordt het grootste deel van de tijd gefocust op wat er misgaat en een klein deel van de tijd op wat er goed gaat. Draai dat gewoon eens om. Het gevolg? Mensen die beter in hun vel zitten en daardoor beter functioneren en gemotiveerd zijn. Dat wil toch iedereen?

Concrete toepassingen
De ‘positieve psychologie’ kent inmiddels vele vertakkingen in het onderzoek. In het boek van Bannink worden vele concrete toepassingen beschreven. Zo beschrijft ze een onderzoek (Knight, Exeter University) waarbij op de werkvloer groene planten zijn gezet waardoor de medewerkers 15% productiever werden. Een andere toepassing die ze beschrijft, komt uit onderzoek van Bannink (2010a) naar vergaderingen. Door aan het begin van een vergadering te vragen wanneer de aanwezigen deze vergadering succesvol zullen achten, focus je iedereen op een positief resultaat met als gevolg kortere en succesvollere vergaderingen. Ook staand vergaderen of vergaderen terwijl je op de tafels zit, kan het resultaat positief beïnvloeden.

Een toepassing die ik zelf bedacht en die voor mij heel goed werkt, is om tijdens werk ook muziek te kunnen luisteren. Ben ik chagrijnig dan komt er Rammstein uit de speakers en zit ik al snel weer te grijnzen. En als ik me langere tijd wil concentreren dan staat er al snel Bach op. Dat geldt trouwens ook voor mijn collega’s. Nadeel is dat muziek in een kantoortuin niet voor iedereen werkt dus heb ik ervoor gekozen om weer afsluitbare ruimtes te gaan gebruiken. Zo’n kantoortuin is wat mij betreft achterhaald als het de enige plek is op kantoor waar gewerkt kan worden. Sommige mensen hebben nu eenmaal liever rust om zich heen als ze werken. Als ze contact willen hebben met anderen dan kan dat alsnog in de kantoortuin. Logisch toch?

Afsluitend
Deze ‘positieve psychologie’ herbergt zo veel interessante invalshoeken om meer uit je mensen te halen dat ik je van harte aanbeveel om zelf ook eens tijd aan deze materie te besteden. Behalve het genoemde boek en de TED.com-mogelijkheid kun je door even te googlen snel een schat aan informatie vinden.

Nieuwsbrief

Meer informatie?

Ik word altijd heel goed geholpen door FACET! Bent u benieuwd naar wat FACET voor u kan betekenen? Vul vrijblijvend het contactformulier in en één van hun medewerkers neemt zo spoedig als mogelijk contact met u op.

Contact opnemen