FRED gaat regelmatig op bezoek bij ondernemers!

Bekijk hier de bezoekjes!

Tips & tricks voor jouw website II

Eerder schreef ik dat door de invoering van de AVG mijn website aangepast moest worden. En ook dat mijn website gewoon niet bij me paste. Gelukkig kon Arianne me hier makkelijk mee helpen!

Graag deel ik met jullie nog meer tips, maar eerst nog even in het kort de eerdere tips:

  • Zorg voor voldoende tijd om je stukken te schrijven - goede stukken schrijven voor je website kost tijd. Begin daarom op tijd zodat je je je stukken continu kunt verbeteren.
  • Bedenk dat mensen het F-patroon gebruiken – mensen die op jouw website komen, scannen eerst de inhoud volgens een patroon dat lijkt op de letter F. Zorg daarom voor een duidelijke indeling met kopteksten en de belangrijkste onderwerpen aan het begin van de regel.
  • U of toch jij? - Zorg dat het taalgebruik op jouw site past bij jou. Ben je informeel ingesteld? Gebruik dan je of jij en zeker niet U. U creëert een afstand tussen de bezoeker van jouw website en dat wil je niet.
  • Jip en Janneke - Een andere veel gemaakte fout is de menselijke neiging om moeilijke woorden te gebruiken. Maar dat werkt niet. Niet iedereen heeft een grote woordenschat en moeilijk taalgebruik jaagt veel bezoekers weg van jouw site.

Andere tips van Arianne geef ik je hieronder door.

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden

“Valt het je ook op hoe vaak clichés een grote kern van waarheid bevatten?” ging ze verder. “Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden is er ook zo een. Verlevendig jouw tekst met een rake afbeelding en je boodschap komt veel beter over. Denk hierbij ook aan zogenoemde infographics. Deze grafieken kun je heel goed gebruiken om op een grappige of simpele manier informatie aan de lezer te presenteren. Natuurlijk moet de grafiek wel makkelijk herkenbaar zijn als ondersteuning van de tekst.

”Gebruik geen banners!“

Vaak zie ik zogenoemde banners op websites. Je weet wel, van die roterende foto’s. Maar het blijkt dat bezoekers van sites zich ergeren aan die banners. Het leidt af door de beweging op het scherm en heb je eenmaal aandacht voor die ene foto dan zorgt het systeem ervoor dat er weer een andere foto getoond wordt op het moment dat jij dat niet wilt. Dan moet je of wachten tot die weer terugkomt of zoeken hoe je weer bij die foto kunt komen. Bovendien zorgt zo’n banner voor slechtere snelheidsprestaties van de site en ook dat wil je niet.” aldus Arianne.

Korte of lange teksten?

Ook hier heeft Arianne een duidelijke mening over: “Vaak zie je goedbedoelde tips om teksten toch vooral zo kort mogelijk te houden. Maar is dat wel de juiste manier? Nee. Wat is het doel van je tekst? Dat is natuurlijk om de boodschap over te brengen. Als je dat lukt met een korte tekst, prima! Maar als je daar meer woorden voor nodig hebt omdat de materie bijvoorbeeld lastig uit te leggen is, pak dan die extra woorden. Je kunt de tekst ook laten lezen door iemand anders om te testen of de boodschap overkomt. Kies dan bij voorkeur iemand uit die geen verstand heeft van de materie die je wilt overbrengen.

”Zorg op zijn minst voor een responsive website!“

Het komt gelukkig steeds minder voor maar nog steeds kom ik regelmatig websites tegen die niet responsive zijn. Met responsive bedoel ik dat de opmaak van de website zich aanpast aan het apparaat waar deze op bekeken wordt. De site moet zich gewoon aanpassen aan het formaat smartphone, tablet of scherm van een laptop of vaste computer. De irritatie van bezoekers die moeite moeten doen om jouw tekst te kunnen lezen zorgt ervoor dat ze snel weer naar een andere site zullen gaan.” eindigt ze.

Uit eigen ervaring wil ik ook de volgende tip geven. Als ik een site open om een adres of telefoonnummer te vinden dan komt het vaak voor dat ik echt moeite moet doen om die informatie te vinden. Wat is dat toch dat bedrijven als banken – of overheidsorganisaties! – moeite doen om het jou zo moeilijk mogelijk te maken om contact met ze op te nemen. Ik snap dat niet. Maar om het om te draaien: zorg jij er alsjeblieft voor dat die informatie wel makkelijk op jouw site te vinden. Dat kan bijvoorbeeld door op elke pagina het telefoonnummer pontificaal op te nemen. Maak het jouw bezoeker gewoon zo makkelijk mogelijk.

Nieuwsbrief

Meer informatie?

Ik word altijd heel goed geholpen door FACET! Bent u benieuwd naar wat FACET voor u kan betekenen? Vul vrijblijvend het contactformulier in en één van hun medewerkers neemt zo spoedig als mogelijk contact met u op.

Contact opnemen