FRED gaat regelmatig op bezoek bij ondernemers!

Bekijk hier de bezoekjes!

Tips & tricks voor jouw website

Door de invoering van de AVG moet mijn website aangepast worden. Het liefst denk en praat ik niet over mijn website. Dat ding past gewoon niet bij me. Mijn problemen met de site blijken echter makkelijk op te lossen. Lees hieronder hoe…

Toen ik in gesprek raakte met Arianne, een super enthousiaste websitedesigner, vroeg ik haar naar haar mening over mijn website en of ze ideeën had hoe het allemaal beter kan. Dat heb ik geweten zeg; een stortvloed aan ideeën en voorstellen kwam er uit haar mond. Een aantal belangrijke – die ik onthouden heb – schrijf ik hieronder voor je op. Jij hebt er ook zeker iets aan zodat jouw website beter bij jou als persoon of bij jouw bedrijf past.

Zorg voor voldoende tijd om je stukken te schrijven
Arianne begon met het volgende: “Wat veel mensen onderschatten, is dat goede stukken schrijven voor je website neerkomt op 1% inspiratie en 99% perspiratie. Oftewel, het is hard werken. Maak het jezelf dan niet moeilijker dan nodig en zorg dat je op tijd begint. Schrijven is voor de meesten van ons al lastig genoeg en onder druk komen meestal niet de beste teksten tot stand. En realiseer je ook dat niet alle stukken in 1 keer af hoeven te zijn. Begin bijvoorbeeld met de homepage en zorg dat die goed is. Daarna de volgende pagina, et cetera.”

Bedenk dat mensen het F-patroon gebruiken
Ze had het ook over het F-patroon. Op mijn vraag wat dat dan weer was, reageerde ze als volgt: “Wat veel mensen als eerste doen als ze op een website komen, is niet direct beginnen met lezen maar ze scannen eerst de inhoud. Dan worden eerst de kopteksten en de titels gelezen en vervolgens de eerste woorden van de regels. Hun oogbewegingen volgen als het ware een letter F. Op die manier bepaalt de lezer of het stuk interessant genoeg is om daarna goed te lezen. Dit betekent voor jouw tekst dat je je tekst in delen moet opsplitsen en zeker ook subtitels, ook wel kopteksten, voor die tekstblokken moet gebruiken. En dan natuurlijk een subtitel die bij de inhoud past en die mensen nieuwsgierig maakt. Het F-patroon geeft dus aan hoe mensen jouw teksten scannen. Jij kunt daar rekening mee houden door op de juiste plekken de juiste tekst te plaatsen.”

U of toch jij?
Het kwartje viel bij mij pas echt toen Arianne begon over het gebruik van het deftige U in tegenstelling tot het vriendelijkere jij. Ik wist toen gelijk waarom mijn eigen website totaal niet bij mij past. Ik ben informeel en de mensen in mijn bedrijf zijn dat ook. Maar mijn website staat vol met “U’tjes”. Daarom past die site totaal niet bij ons! En het is zo makkelijk op te lossen. Ik heb er weer helemaal zin in gekregen.

Wat ze over U en jij te vertellen had, is het volgende: “Veel mensen die net beginnen met het schrijven van teksten hebben de neiging om het formele ‘U’ te gebruiken. En dat is 9 van de 10 keer niet juist. Diverse onderzoekingen hebben namelijk aangetoond dat het gebruik van ‘U’ in teksten een afstand creëert tussen jou en jouw lezer. Het woordje ‘U’ gebruik je bijvoorbeeld als je met je huisarts, notaris of pastoor praat. Maar in de meeste gevallen wil je jouw klanten niet zo formeel benaderen en heeft ‘jij’ de voorkeur. Als je zelf wat formeler in elkaar zit, is het gebruik van ‘U’ natuurlijk niet verkeerd. Het belangrijkste in dit geval is dat de ‘sfeer van de tekst’ overeenkomt met de ‘sfeer van jouw organisatie’. Op jouw site wordt ‘U’ gebruikt maar als ik zo met je zit te praten, vind ik dat echt niet bij je passen. Kunnen we de huidige teksten niet beter herschrijven naar je en jij?”

Jip en Janneke
Ik erger me altijd dood als mensen proberen moeilijke woorden te gebruiken. Interessantdoenerij vind ik dat. Dat vond Arianne ook. Ze zegt daarover: “Een andere veel gemaakte fout is de menselijke neiging om moeilijke woorden te gebruiken. Dat zou dan een soort professionaliteit of intelligentie moeten uitstralen. Iemand als Albert Einstein dacht daar heel anders over getuige de volgende quote: ‘If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough.’ Bedenk je echter ook dat het taalgevoel van de Nederlandse bevolking enorm uiteenloopt en dat niet iedereen HBO of universitair geschoold is. Door veel jargon en moeilijke woorden te gebruiken, zullen veel lezers snel afhaken en dat wil je nu juist niet. Dus: gebruik Jip en Janneke-taal. Dan bereik je veel meer mensen en bovendien is de kans veel groter dat jouw teksten beter begrepen worden en dat is natuurlijk wel wat je wilt bereiken.”

Arianne heeft nog veel meer gezegd. Daar kom ik later op terug. Nu eerst zorgen dat de site AVG-proof wordt en tegelijkertijd ga ik alle teksten nog eens doornemen en herschrijven. Het moet echt simpeler en dan kan ik ook weer met een goed gevoel naar mijn eigen site kijken.

Nieuwsbrief

Meer informatie?

Ik word altijd heel goed geholpen door FACET! Bent u benieuwd naar wat FACET voor u kan betekenen? Vul vrijblijvend het contactformulier in en één van hun medewerkers neemt zo spoedig als mogelijk contact met u op.

Contact opnemen