FRED gaat regelmatig op bezoek bij ondernemers!

Bekijk hier de bezoekjes!

Veranderen niet omdat het kan maar omdat het moet – II

Eerder schreef ik over de maandelijkse lunchbijeenkomst met Ernst, een oude studievriend van me. Ook mijn ontevredenheid als grootste klant van hem kwam aan de orde. Lees hieronder meer over het vervolg van het gesprek.

Lange levertijden en te late leveringen. Daarnaast tamelijk onbeholpen reacties van zijn personeel en zie daar mijn grootste problemen met het bedrijf van mijn oude studievriend Ernst. Van tevoren had ik bedacht dat ik hem tijdens onze maandelijkse lunchbijeenkomst hiermee ging confronteren. De spreekwoordelijke grens was echt bereikt bij mij. Eerder in het gesprek had ik al tips gegevens over zijn personeel zoals: niet te veel types zoals jezelf aannemen oftewel niet te veel ‘kloons’ van jezelf. Als iedereen hetzelfde denkt dan kom je als bedrijf vrijwel nooit vooruit. Ik gaf als voorbeeld de 65+-dame die ik recent heb aangenomen en die door haar (levens-)ervaring en rust een fantastische rol vervult binnen mijn bedrijf. Iedereen die advies wil of even stoom wil afblazen, vindt bij haar - ze heet Ditta trouwens – een luisterend oor. Veel potentieel gedoe weet zij met slechts enkele woorden of een blik met haar ogen te voorkomen. Ik kan het iedereen aanraden.

Verder over de problemen van Ernst
Ik was gebleven bij mijn vraag aan Ernst: welke problemen signaleer jij binnen je bedrijf? En toen was er geen houden meer aan. De hoofdlijnen van dat relaas geef ik je hieronder:

  • Te late leveringen
  • Te lange levertijden
  • Personeel dat wegloopt voor een euro extra naar de concurrent
  • Een hoop chagrijn bij mijn mensen
  • Mijn plezier is weg
  • Enorme voorraden eindproducten
  • Grote voorraden halffabricaten
  • Veel te grote voorraden grondstoffen
  • Ook overbodige grondstoffen die zeker niet op korte termijn nodig zullen zijn
  • Geen inzicht in knelpunten in productieproces

Dit zijn de hoofdpunten. Ernst noemde nog veel meer maar dat waren voornamelijk varianten op deze geschetste problemen.

De rol van de accountant
“Maar wat zegt jouw accountant hierover dan?” vraag ik, terwijl ik het antwoord allang weet. “Ach, mijn accountant, die lijkt alleen maar bezig te zijn naar het zoeken van de juiste vork om de rekening te kunnen opmaken.” zegt Ernst. Om vervolgens verder te gaan: “ik heb geen goede relatie met dat kantoor. Het komt er eigenlijk op neer dat ik het gevoel heb dat ik, bij Gods gratie, eens per jaar mag langskomen om de jaarcijfers door te spreken en dan zo snel mogelijk afscheid moet nemen omdat de volgende klant alweer zit te wachten.” Daar ga ik direct op in: “Okay, dat is niet zoals het moet zijn. Doe jezelf een lol en neem contact op met mijn accountant Facet Accountants & Adviseurs. Ik weet uit eigen ervaring dat je daar wel je vragen kunt stellen en dat ze ook ongevraagd advies geven. Het bijzondere is dat Facet de administratie grotendeels heeft geautomatiseerd waardoor je een actueel inzicht hebt in je cijfers en dat wil je natuurlijk. Niet alleen dat maar Facet spreekt ook uit dat ze je willen helpen met ondernemen en doen dat ook. Zo heb jij in ieder het geval het inzicht dat je nodig hebt.

Jij gaat zo meteen bellen voor een afspraak en dan is de volgende rekening voor de lunch voor jou. Gewoon omdat je me dankbaar zult zijn.

Over de andere punten
Ik ga verder: “over de andere punten. Dat personeel bijvoorbeeld, ik ben er volledig van overtuigd dat mensen die het naar hun zin hebben bij jou, echt niet voor honderd of tweehonderd euro per maand meer, overstappen naar de concurrent. Daar geloof ik niets van. Je kunt je bovendien afvragen of mensen die wel voor die 100 euro meer weggaan de moeite waard zijn om binnen jouw bedrijf te houden. Mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, vind ik echt niet de moeite waard om te behouden.

Zorg er dus voor dat de sfeer beter wordt. Begin daar nu mee. Trakteer op gebak, introduceer een vrijdagmiddag-borrel, organiseer een bedrijfsuitje of wat dan ook. Het is niet zo moeilijk maar doe iets. Je zult snel een verbetering van de sfeer zien. Dus blijere mensen en een betere sfeer.

Een ideeënbus, hoe afgezaagd ook, werkt ook prima. Zorg voor discussie onderling, zorg dat de deur van jouw kantoor altijd openstaat. Echt, het werkt. En zorg er absoluut voor dat nieuwe ideeën op hun merites beoordeeld worden. Niet ongenadig hard alle nieuwe ideeën laten neersabelen maar biedt een luisterend oor waardoor jouw mensen zich weer gehoord voelen en graag mee willen denken hoe er verbeteringen mogelijk zijn.”

Een concrete tip
“Wat me opvalt, is dat veel punten die je noemt met jouw productieproces zelf te maken hebben. Voorraadbeheer, knelpunten signaleren, inzicht in je cijfers. Ik heb een boek voor je, trouwens, volgens mij heb ik dat 20 jaar geleden ook al een keer aan je gegeven. Het heet ‘Het doel’ van Eliyahu Goldratt. In romanvorm worden vele problemen waar jij ook tegenaan loopt, beschreven en ook een aantal mogelijke oplossingen worden in dat boek aangereikt. Ook een ideale manier om jouw mensen meer te betrekken bij de huidige problemen maar vooral bij de oplossingen die mogelijk zijn. En geloof me, jouw mensen willen dat de problemen opgelost worden want ook zij willen in een inspirerende omgeving werken.

Het is niet heel moeilijk om jouw problemen op te lossen, schat ik in, maar je zult er wel knetterhard voor moeten werken. Kom vanavond even bij me langs thuis, dan drinken we een stevige borrel en kan ik je dat boek ook gelijk meegeven. Trouwens, het lijkt een bedrieglijk simpel boek maar zodra je er over gaat nadenken, zul je merken dat een paar keer overlezen echt wel nodig is. Althans, laat ik voor mezelf praten, de materie is best pittig. Maar zo de moeite waard. OK joh, deze rekening is voor mij en ik zie je vanavond rond een uur of acht bij mij thuis. Dan praten we verder.” besluit ik.

Ik barst weer van de energie na dit gesprek en ga er voor zorgen dat het bij hem weer op de rails komt.

Nieuwsbrief

Meer informatie?

Ik word altijd heel goed geholpen door FACET! Bent u benieuwd naar wat FACET voor u kan betekenen? Vul vrijblijvend het contactformulier in en één van hun medewerkers neemt zo spoedig als mogelijk contact met u op.

Contact opnemen