FRED gaat regelmatig op bezoek bij ondernemers!

Bekijk hier de bezoekjes!

Veranderen: niet omdat het kan maar omdat het moet!

“Maar we doen toch al jaren op deze manier zaken?” brengt Ernst nog vertwijfeld ertegenin. “Ja joh, maar op deze manier gaan we niet nog jaren verder” zeg ik keihard.

Pfff, dit had hij duidelijk niet verwacht. Vervelend maar toch echt even nodig. Wat je moet weten, is dat mijn oude studievriend Ernst en ik maandelijks een lunchafspraak hebben en dat we de rest van de middag dan ook vrij plannen. Niet alleen vanwege de gezelligheid maar ook omdat ik zijn grootste klant ben en we op deze manier ook plannen kunnen maken en ervaringen kunnen uitwisselen.

Steeds vaker praten over problemen
Natuurlijk kwamen ook problemen met bijvoorbeeld orders ter sprake maar dat duurde nooit zo lang. Het liep allemaal wel. Tot een tijdje geleden. Ik weet niet eens hoe lang geleden maar ik realiseer me nu wel dat op zijn minst de laatste drie/vier lunchafspraken toch beduidend minder gezellig waren dan pakweg vijf jaar geleden. Steeds vaker is er wrijving ontstaan tussen onze bedrijven. OK, laat ik eerst de achtergrond van die wrijving duidelijk proberen te maken.

Oorzaken van de wrijving
“OK Ernst, laat me proberen duidelijk te maken waarom ik zo geïrriteerd ben,” zeg ik. “Graag, ik weet dat je het niet persoonlijk bedoelt maar het valt me wel nogal rauw op mijn dak,” zegt hij. Dus ik begin: “Gelukkig dat je het zo opvat want het zat me niet lekker dat ik dit met je ging bespreken. Geloof me ook alsjeblieft als ik zeg dat ik dit in jouw belang met je wil bespreken. Maar om een concreet voorbeeld te geven, die order voor onze klant Synesthesie bv bijvoorbeeld. Dat is nu alweer de zoveelste order die de afgesproken levertijd overschrijdt. Er komen meer orders niet op tijd dan wel. Ik heb het zelfs laten uitzoeken.”

Gevolgen van te laat leveren
“Realiseer je je wel wat dat voor ons betekent dat jij je niet aan de afgesproken levertijden houdt? Ik moet dan weer een vervelend telefoontje plegen met onze klant om het uit te leggen en een nieuwe verwachte levertijd doorgeven. Maar dan moet mijn klant dat ook weer doen met zijn klanten enzovoort. Een grote hoop negativiteit en daar zit niemand op te wachten. En als ik dan met jouw mensen bel om te overleggen over de mogelijkheden dan krijg ik alleen maar te horen: moeilijk, moeilijk, moeilijk. Dat wil ik niet horen, ik wil horen hoe het opgelost gaat worden. Trouwens, die klant Synesthesie bv zijn we hierdoor kwijtgeraakt.” zeg ik verder.

Mogelijke oplossingen
Zijn gezicht verstrakt. Hij kijkt me aan en zegt “sorry, dat wist ik niet. Maar wat zijn dan volgens jou de oplossingen? Bij jou lijkt het allemaal veel soepeler te lopen dan bij mij. Hoe krijg je dat voor elkaar?” Goed, het kan toch een heel nuttige middag worden, besef ik en begin mijn analyse van zijn situatie: “weet je nog dat we in de collegebanken bij professor Bunt van commerciële beleidsvorming zaten? En dat het ging over ingedommelde bedrijven als toentertijd IBM? En hoe wij maar niet konden begrijpen hoe bedrijven in zo’n situatie terecht konden komen?”

Mensen in een organisatie
“Nou, de mensen in een organisatie bepalen alles. Dat was toen onze conclusie en dat is het nog steeds. Kijk eens naar jouw mensen, kijk naar jezelf. ‘Maar we doen toch al jaren zaken op deze manier,’ zei je net. En dat klopt, het is alleen niet meer genoeg. Veel van jouw mensen lijken op jou, net een soort kloons. Zelfde opleiding, zelfde leeftijd, zelfde opvattingen enzovoort. De meeste van jouw medewerkers zitten er al heel lang. Vastgeroest in de ‘zo-doen-we-het-al-jaren-houding’. Jaren geleden kon je nog wegkomen met overschrijding van levertijden. Met het internet zeker niet meer. Het is zo makkelijk om een andere leverancier te vinden door even te googlen. Je ziet ook gelijk de mening van andere klanten.” ga ik verder met mijn betoog.

Andere mensen in een organisatie
“Zorg ervoor dat je je organisatie weer eens opschudt, wel op een positieve manier want daar heb je het langst voordeel van. Zorg ervoor dat je je mensen weer gemotiveerd krijgt, dat ze meer moeite doen voor de klant maar ook voor elkaar. Zorg voor mijn part voor een soort moderne ideeënbus om de inspiratie weer op gang te krijgen of ga een bedrijfsuitje organiseren waardoor je de ‘schwung’ weer terugkrijgt in die club van je. Wat je ook moet overwegen is om andere mensen aan te nemen dan het type dat je nu hebt. Het is niet goed dat iedereen hetzelfde over alles denkt. Neem bijvoorbeeld veel jongere mensen of veel oudere mensen aan. Zelf heb ik een 65-plusser erbij gehaald. Gewoon omdat ik het gevoel had dat er een rustig iemand met veel ervaring en levenservaring bij ons moest komen. Jaja, iemand die totaal anders is dan ik inderdaad; ik zie je denken. Maar je zult niet geloven hoeveel complimenten ik krijg omdat ik haar heb aangenomen, bizar. Maar zeg nou zelf eens eerlijk, welke signalen krijg jij van jouw omgeving dat het niet goed gaat?” vraag ik Ernst indringend?

Toen barstte hij los. Daarover volgende keer meer.

Nieuwsbrief

Meer informatie?

Ik word altijd heel goed geholpen door FACET! Bent u benieuwd naar wat FACET voor u kan betekenen? Vul vrijblijvend het contactformulier in en één van hun medewerkers neemt zo spoedig als mogelijk contact met u op.

Contact opnemen